Mødebooking eller Google – bruger du en mødebooker?

Hvad kan mødebooking?

Mødebooking kan være et yderst effektivt tiltag i din virksomheds markedsføring.

Den dygtige mødebooker skal ikke sælge varen, men formå at vække kundens nysgerrighed. Eller sagt på en anden måde, han skal servere forretten med så stor en elegance, at kunden er sulten efter mere. Sælgeren må herefter stå for hovedretten og er kunden glad og tilfreds, er ordren som regel i hus.

Mødebookeren har derfor en vigtig funktion. Det er ham, der skal etablere den første kontakt. Bygge relationer. Lytte til kunden. Vække interesse. Og i sidste ende booke det møde, der skal føre til et salg.Så hvad er det, mødebooking kan, som andre salgsværktøjer ikke kan?

Mødebooking har den fordel, at det er muligt at skabe et behov hos et kundesegment, der ikke vidste, de havde behovet. Med mødebooking er det muligt at få adgang til kunder og markeder, det ellers ikke nødvendigvis er mulige at komme i kontakt med. Hvis mødebookeren er dygtig, kan han allerede ved den første kontakt opbygge en relation til kunden, som kan være afgørende for, om salget senere bliver lukket.

Mødebookere kan være en god idé

 

Hvilken form for mødebooking skal jeg vælge?

Nu ved vi lidt om fordelene ved at vælge mødebooking som et salgsværktøj i din markedsføring. Men hvad er så den bedste løsning, hvis du ønsker at gøre brug af en mødebooker?

 

Man kan vælge at outsource sin mødebooking til et eksternt telemarketingbureau, eller man kan ansætte mødebookere på timepris internt i virksomheden. Hvad man vælger er smag og behag (og oftest betinget af virksomhedens størrelse og økonomiske muligheder), men der kan være fordele og ulemper ved begge løsninger, så spørgsmålet er, hvilken løsning, der er bedst for din virksomhed?

 

Vælger man at outsource sin mødebooking til et større telemarketingbureau er fordelen, at medarbejderne udelukkende er ansat til at booke møder. Det betyder, at de oftest har flere ressourcer og har mulighed for at effektivisere indsatsen med professionel planlægning og styring. Det betyder samtidig, at man frigør tid og ressourcer hos sine egne sælgere, så de kan koncentrere sig om at pleje virksomhedens eksisterende kunderelationer.

Outsourcing giver oftest mening, hvis man føler, man har for travlt til selv at opsøge nye kunder, eller hvis man føler, man ikke får det optimale ud af virksomhedens indsats in-house.

 

Vælger man at outsource sin mødebooking, er no cure no pay-princippet meget populært. No cure no pay betyder, at man kun betaler for det enkelte vellykkede møde. Omkostningerne ved no cure no pay er en smule dyrere, men man betaler til gengæld aldrig for mere, end det man får.

 

Ønsker man derimod at beholde sin mødebooking in-house er fordelene, at det oftest er billigere end outsourcing og no cure no pay-metoden. Hvis din virksomhed har en dygtig sælger eller mødebooker ansat, kan han eller hun som regel booke et højere antal møder om dagen end telemarketingbureauet, men det kræver som sagt en dygtig en af slagsene.

Alt i alt kan det muligvis lyde som en fordel at beholde sin mødebooking in-house. Man skal imidlertid have med i sine overvejelser, at telemarketingbureauerne har en række professionelle systemer til rådighed, som gør mødebookningen nemmere og oftest mere effektiv. De har som regel både it-systemer, der kan segmentere kunderne, ringelister,  ringesystemer et cetera.

 

Hvad kan Google, som mødebooking ikke kan og vice versa?

Når man skal afgøre, hvad virksomhedens markedsføringsbudget skal anvendes på, er det selvfølgelig interessant at vide, hvad der bedst kan betale sig, og hvor man får mest for sine penge. Selvom mødebooking og online markedsføring såsom SEO og Google AdWords umiddelbart kan syne som to vidt forskellige tiltag i din markedsføringsplan, er det alligevel en interessant sammenligning værd. Hvad kan det ene, som det andet ikke kan?

Google eller Mødebooking?

Vi har allerede slået fast, at mødebooking kan være et effektivt middel til at skabe et behov hos et kundesegment, som ikke var klar over, at de havde behovet. Det er her SEO og Google AdWords adskiller sig fra mødebooking.

 

Med SEO og Google Adwords når man primært ud til de kunder, der allerede er klar over, at de har behovet. Har man fået nye kontorlokaler og skal have flyttet sine møbler til den nye adresse, klikker langt de fleste ind på Google for at søge efter et flyttefirma. Ejer man derfor et flyttefirma, er SEO eller Google AdWords uden tvivl den bedste og mest effektive løsning. Det skyldes, at man sælger en ydelse, der kun akut opstår behov for hos kunden.

Med SEO og Google AdWords når man derfor sine kunder, når behovet opstår og samtidig er SEO i kroner og øre en billigere løsning end mødebooking.

 

Sælger man derimod forsikringer, er det værd at investere i mødebooking. Behovet for en ny forsikring opstår sjældent akut og man må derfor forsøge at fange de kunder, der ikke var klar over, at de stod og manglede en ny forsikring. Her ville konverteringsraten angiveligt være højere end ved brug af SEO.
Hvad der bedst kan betale sig for din virksomhed afhænger derfor af, hvilken virksomhed du har og hvilket kundesegment, du primært ønsker at nå. Selvom SEO nu og her er en billigere løsning end mødebooking, er det på længere sigt ikke nødvendigvis den bedste løsning for din virksomhed, hvis ikke du formår at fange dit ønskede kundesegment.

Læs mere på Wikipedia